Hur du skapar en produkttext som konverterar

När du ska till att skapa en bra produkttext så finns det flertalet olika aspekter att tänka på och det är ofta där våra kunder tycker att det kan börja bli jobbigt. Att skriva om en produkt man brinner för är inte speciellt svårt och man kan oftast prata i timmar om det. Men hur vet man att det man själv tycker är viktigt att ta med faktiskt är det?

Tänk efter före det att du börjar skriva

När du ska till att skriva en bra produkttext så är det viktigt att tänka efter redan innan första ordet är skrivet. Vad bör tas med, vilka är de vanligaste frågorna, vad vill kunden veta och vad optimerar bäst är några viktiga punkter att tänka på redan före det att du inleder texten. Nedan går vi igenom de viktigaste sakerna att reflektera över redan innan skrivprocessen tar fart.

Strukturen

Se till att få upp en klar bild på hur texten bör struktureras. Vilka är de viktigaste punkterna att ta med?
Inled med att sätta dig i kundens skor, vad skulle du helst vilja veta om produkten om du var novis. Skriv sedan ner alla de ideer du får. När du har ett par punkter nedskrivna så har du redan hittat de paragrafer du bör skriva. Nu är det bara att prioritera dessa och du har strukturen på produktbeskrivningen klar.

Förstå din kund

Förstå din kunds behov och utforma texten allt därefter. Vad vill du att personen som tittar på din produkt ska vara intresserad av. Läs på hur personer med intresse för just denna produkt eller tjänst agerar och skriver på internet. Vad är de vanligaste problemen och kan du i din text förklara hur just din produkt/tjänst löser detta problem som verkar vara återkommande i forum eller på bloggar.

Val av ord

I dag är ordval väldigt viktigt och du ska alltid försöka undvika ord som kanske, lagom, lite etc. Ord som inte är precisa kan lätt få en kund att börja tänka om. Var noggrann med ordvalet och tänk på att i dagens samhälle då google indexerar allt det du skriver så vill du ha långa texter där du inte använder samma ord upprepande. Till exempel istället för att skriva bara kökskran så finns även köksblandare, blandare, kökskran med lång hals. Du ska alltså formulera dig på ett sätt så att google förstår att denna produkt handlar om dessa ord.

Var precis i din beskrivning

Google är idag experter på att förstå vad du menar och vet att köksblandare och kökskran är samma sak, men överanvändning av ord är mycket vanligt och det straffar dig mer i dagens sökalgoritmer än det gynnar dig. Att ha längre, mer beskrivande och utförliga produkttexter är även det en stark indikation till Google att just denna produkt(sida) handlar om just köksblandare. Mer text och mer precis beskrivande text ökar även chansen att bli hittat för längre sökord likt ovan, “köksblandare med lång hals”. Denna sökning har mindre sök men är mer specifik än kökskran. De som då söker på en med lång hals och kommer till din produkt med lång hals har därmed en mycket högre konverteringsgrad.

Gå rakt på sak

Var rak i svaren om vilket problem tjänsten eller produkten löser och se till att alltid hålla dig till sanningen. Se till att all den viktigaste informationen du har hamnar först.

Analysera

En bra produkttext är aldrig färdig, den är under konstant utveckling och även om man vid första anblick tycker att den är bra så rekommenderar vi alltid att lägga in minst två olika strukturer och texter. Då kan man skicka 50% av kunderna till den ena medans man skickar 50% till den andra och på så vis kan man se vilken typ av text och struktur som fungerar bäst hos just dina kunder, vart det finns möjligheter till förbättring och vilken som skapar högst engagemang.

Slutspurten

När du genomgått alla dessa stadier går du igenom texten ett antal gånger, be gärna någon utomstående läsa igenom den och ge dig återkoppling på vad de tycker. Ju fler personer som läser igenom den desto mer kan du se ett mönster på återkommande feedback som flera gett och därmed vet du exakt vad som bör ändras.

Lämna en kommentar